授業というものは、「一期一会」の場だと、いつも思っています。この出会い、この機会を大切にしようと、事前にしっかり準備をし、有意義な時間を皆さんと過ごせるような心構えで教室に向かっています。
…ですが、「法政学への招待」第13回の授業には、風邪の影響でかなり声が枯れ、体調も万全ではない状態で臨まざるを得ませんでした。マイクを使っても聞き取りにくかったのでは…と心配しながら、それでも60分間、グローバル化とDEI推進を軸に、法政大学憲章に触れつつ、大学の近年の取り組みについてお話ししました。
こうした「一期一会」の授業が本当に良かったのか、内心では少し不安もありましたが、学生の皆さんの感想や質問に目を通すと、大学の憲章や、それに基づく取り組みへの理解が伝わってきました。また、法大生としてのアイデンティティや誇りのようなものも感じられ、とても嬉しくなりました。加えて、正直な疑問や違和感を率直に共有していただいたことにも感謝しています。こちらから改めて説明する機会もいただき、対話の大切さを実感しました。
入学式以来、多くの学生に直接語りかけることができたのは今回が初めてで、心から嬉しく思っています。
そしてありがたいことに、翌週には最終回の授業にもお邪魔する機会をいただき、「リベンジ」の気持ちで教室へ向かいました。
この回では、「法政らしさ」を意識しながら、大学をより良くするための提案をテーマにした学生のプレゼンが行われました。3キャンパスの連携・交流を生かす提案と、学生一人ひとりの「やりたいこと」に気づくためのキャリアサポートに関する提案が、ベスト2として選ばれていました。運営にあたった先生方、受講生の皆さんに心から感謝申し上げます。
最後は恒例の集合写真、そして個別写真タイム。大人気のえこぴょんがそばにいたおかげで、私までちょっとした「スター」気分を味わうことができました。
I've always believed that each class is a once-in-a-lifetime encounter—a moment of ichigo ichie. With that in mind, I do my best to prepare thoroughly and approach every session aiming to create a valuable learning experience for everyone.
That said, for the 13th session of “Invitation to Hosei Studies”, I had no choice but to walk into the classroom with a hoarse voice and wasn’t feeling my best due to a cold. Even with a microphone, I worried that my voice might still be hard to hear. Still, I spoke for about 60 minutes, focusing on globalization and the promotion of DEI, while introducing the Hosei University Charter and some of the university’s recent initiatives.
Was that kind of “ichigo ichie” really a good one? I couldn’t help but wonder. But after reading the students’ reflections and questions, I was relieved—and moved. Many of them showed a strong understanding of the Charter and the university’s efforts based on it. I also sensed a growing sense of identity and pride as Hosei students. Some shared honest questions and doubts, which gave me a chance to explain more fully—and for that, I’m truly grateful.
This was my first opportunity since the entrance ceremony to speak directly to such a large group of students. It made me really happy.
Thankfully, I was also able to return for the final class session the following week—my “revenge,” so to speak.
In this last session, students gave presentations with the theme of how to improve the university while reflecting on what makes Hosei “Hosei.” Among the proposals, two were selected as the best: one focused on promoting collaboration and exchange across the three campuses, and the other on strengthening career support that helps students discover what they truly want to do. My thanks go out to the faculty members who led the course and all the students who participated.
And of course, the session ended with a group photo—followed by individual photos. With the beloved, larger-than-life Eco-Pyon mascot beside me, I almost felt like a bit of a “star” myself.