DIVERSITY COLUMN

なぜダイバーシティが重要なのか/Why Diversity Matters

DIVERSITY COLUMN
なぜダイバーシティが重要なのか

会議室や講演会場に入ったとき、あなたはどこに座りますか?いつも決まったところに座りますか?いつもと違うところに座ると、そこから見えるもの、見えないものがあることに驚いたことはありませんか?

座る場所(位置)によって、見えるもの、見え方が変わります。ある席からは部屋全体が見え、ある席からは近くのテーブルや椅子だけが見え、またある席からは他の席からは全く見えないもの、例えば壁のひび割れなど、が見えるでしょう。 このような席が社会的な立場である、と想像してみてください。社会的な立場が私たちの経験、見るもの、見えるものを形成し、その結果、何を問題視し、どのような解決策を想像できるかにも影響します。例えば、外国人である私は、自分の名前の「順番」や「発音」を変えなければならないだけでなく、書類の様式のスペースに合わせて名前を短くしなければならないこともあります。出席者のほとんどが男性であった学外の会合で、名刺交換を断られた経験もあります。女性である私は、助手か鞄持ちに間違われたのでしょう。また足首を骨折したときは、公共施設がいかに健常者向けに作られているかを痛感しました。

私のような者は、「マイノリティ」のカテゴリーに入ります。マイノリティは、社会学的には、数が少ないグループのメンバー(例:外国人、障がい者)というだけでなく、歴史的に社会や組織の中核的地位から排除されてきた人々(例:女性、外国人、障がい者)と定義されます。黒人フェミニストの社会学者パトリシア・ヒル・コリンズは、マイノリティ(制度や社会の中核からこれまで排除されてきた(周縁化された)人々)は、「インサイダー」(すなわち権力者)とは全く異なる視点で世界を見ていると指摘しています。

これまで排除されてきた人々を包含することは人権の問題です。ダイバーシティとインクルージョンは、人権の尊重を基盤として推進されるべきです。同時に、排除は様々な意味で損失をもたらしていることも認識する必要があります。上で例示した私自身の体験は、ネガティブな体験だけに聞こえるかもしれませんが、そうではありません。もし大学がこうした多様な経験を持つ人々を中核に据えるならば、これらの人々の経験、そしてこれらの人々の見解やアイデアは、大学を豊かにする資源となるでしょう。大学や学校における多様性は学力を向上させて視野を広げること、また、職場における多様性は組織のパフォーマンスを高め、イノベーションを促進することが研究から明らかにされています。ダイバーシティとインクルージョンを推進しない理由はどこにもありません。

 

Why Diversity Matters

When you walk into a meeting room or a lecture hall, where do you sit?  Do you have a seat?  Have you been surprised by what you can see and what you cannot see when seated at an unfamiliar corner?                                                      

Where we sit — where we are positioned — shapes what we see and how we see things. Some seats would allow us to see the whole room, some only the nearby tables and chairs, and yet some other seats would allow us to see things that are totally invisible to those seated elsewhere, like, for example, the cracks on the wall.  Imagine these seats as social positions: our social positions shape our experience, what we see and what we can see, and as a result, what we consider as problems and what solutions we can imagine. For example, as a foreigner, not only do I have to change the “order” and pronunciation of my name, I also at times need to cut it short to fit the space provided on a form! As a woman in the company of male colleagues, I have experienced being passed up for business card exchange in meetings outside of the university, perhaps mistaken for an assistant or worse, a bag-carrier. When I fractured my ankle, I found out the hard way how public facilities are not built for people who are not able-bodied.

Somebody like me would fit into the category of “minority”, which is defined, sociologically, not only as member of a group that is small in number (e.g. foreigners, people with disability) but also historically excluded from core positions in society (e.g. women, foreigners, people with disability). Patricia Hill Collins, a black feminist sociologist, pointed out that minorities — those traditionally excluded (“marginalized”) from the core of institutions and society — look at the world quite differently from the “insiders” (viz. those in power).

The inclusion of those hitherto excluded is a human rights issue, and it is on this basis that diversity and inclusion should be promoted. At the same time, we also need to recognize that exclusion is costly in many ways as well. Even though the experiences I iterated above may sound like only negative experiences, they are not. If the university were to include people with these diverse experiences into its core, their experiences – and their views and ideas – are resources that can enrich the university. Research has shown that diversity in education improves academic performance and open-mindedness, while diversity in the workplace enhances organizational performance and facilitates innovation. There is no reason not to promote diversity and inclusion.

ダイアナ コー

法政大学ダイバーシティ推進担当理事・副学長

グローバル教養学部教授