性別・ジェンダーについて
本学の「ダイバーシティに関する学生・教職員のためのガイドライン」では、性別について関して以下のように記されています。(以下は一部抜粋です。ジェンダー・セクシュアリティに関する詳細については、ガイドラインをご参照ください。)
- 「他者の性別を特定する言動をとらないように、呼称は男女で使い分けず、「さん」や「先生」等の呼称を用いることを推奨しています。」(p.7)
- 「本学は、学生(在学生)・離籍者・卒業生・教職員に発行する各種証明書(学籍や成績の証明書を含む)において、性別は非表示としています。」(p.6)
- 「本学では、学籍原簿、人事管理、健康診断関係等において性別情報を収集しています。本人の意図しない形で性別情報が公表されることがないよう、それを厳重に管理しています。」(p.7)
- 「本学では、学生・教職員に提出を求める書類(試験・レポート・アンケート・出席確認書類等含む)について、性別の記載欄を原則として設定しないこととしています。」(p.7)
- 「現在「性別欄」がある書類についても、性別情報を収集又は表示する合理的な理由があるかどうかを学生・教職員ともに改めて確認し、合理的な理由がない場合には、「性別欄」を削除するようにしてください。「性別欄」を設定する必要がある場合には「男・女・それ以外・回答しない」という選択肢を設けるなどの対応を行うようにしてください。性別情報を管理する場合、それが第三者の目に触れることのないように厳格に管理してください。また、手元の名簿に性別情報を記載しないようにすることが望ましいです。」(p.7)
英語圏の社会科学において、「性別」と「ジェンダー」が区別されるようになったのは1960〜70年代のことです。性別は、生物学的な特徴(主に生殖機能)に基づき、人をカテゴリーに分類する概念です。ジェンダーは、「社会的特徴」に基づいて人々を分類する概念として定義されました。1960年代~70年代当時、「ジェンダー」という言葉は、英語において男性と女性の社会的な違いを捉えるための新しい用語でした。
この定義は当時としては画期的で重要なものでしたが、現在ではいくつかの課題が指摘されています。長年の研究と理論化により、以下のような問題点が明らかになっています。
まず、科学的な研究によって、性別は男性と女性のみではないことがを示されています。さらに、社会科学的な研究や日常的な観察からも、男性と女性が完璧に分けられる異なるグループではないことがわかっています。また、ジェンダー(「男」「女」といったカテゴリー)は社会的に構築されたものであるだけでなく、「性別」や「性」そのものも社会的な影響を受けています (Fausto-Sterling, 2002; Hubbard, 1990; Thomas, 2005)。 加えて、すべての人が「男」あるいや「女」という認識をもっているわけではなく、このような二元的な性別の枠組みに当てはまらない人も存在します (Label X, 2016)。
これらの科学的知見は、本学の憲章およびダイバーシティ宣言で掲げる理念を裏付けるさらなる根拠を提供します。本学のジェンダー、セクシュアリティに関する基本方針では、次のような姿勢を明確にしています。「本学は、性別や性自認のあり方、性的指向などを理由にした差別を許しません。性に関する本人の意思を尊重し、就学・服務の妨げを取り除き、安心して創造的に、学び、働ける場をつくります。」
About Sex and Gender
Our university’s Diversity Guidelines for Students, Faculty, and Staff contains the following position statements regarding gender and sexuality. (This is only an excerpt. Please refer to the Guidelines for details.)
To avoid language and behavior that identify others’ gender, use gender-neutral titles such as “san”, “sensei,” etc., rather than gender-specific titles. (p.7)
- Hosei University does not display gender information on the various documents issued by the university (including certificates related to enrollment and grades) for students (currently enrolled), those who have left the university, graduates, faculty, and staff.
- Gender information is indicated on medical examination certificates (issued only for enrolled students). (Individual consultation regarding the display of gender information may be arranged at the clinic.)
- The university collects gender information for student registries, personnel records, medical examination-related information, etc. Gender information is strictly managed so that it is not disclosed in any way against the intentions of the individual.
- For documents required to be submitted by students, faculty, and staff to the university (including exams, papers, questionnaires, and attendance records), the university in principle does not set a gender field.
- Extra care should be exercised with regard to the “gender field” on documents. Reevaluate existing documents with a “gender field” with students, faculty, and staff as to confirm whether there are rational reasons for collecting or displaying gender information on these documents. If there are no rational reasons for doing so, please consider removing it. If it is necessary to have a “gender field”, provide options such as “male”, “female”, "other", and “prefer not to answer”. When managing gender information, ensure strict confidentiality to make the information inaccessible to third parties. It is also desirable not to include gender information in the roster for class.
The separation of “sex” and “gender” in Social Sciences in English-speaking regions occurred in the 1960s – 1970s. “Sex” is a concept that separates human beings into categories based on biological characteristics (mainly reproductive functions). “Gender” is a concept to differentiate human beings based on “social characteristics”. In the 1960s and 70s, “gender” was a new and radical concept in English to capture social differences between “men” and “women”.
Scientific research has shown that “male” and “female” are not the only sexes. Further, it is quite clear from social scientific research and everyday observations that “men” and “women” are not distinct groups. Moreover, not only is gender (the categories of “men” and “women”) socially constructed, but sex is also affected by the social. (Fausto-Sterling, 2002; Hubbard, 1990; Thomas, 2005). In addition, not everyone identifies as “man” or “woman”, and there are people who do not fit into this binary framework (Label X, 2016).
These scientific findings provide further justification for the principles outlined in our University Charter and Statement on Diversity. Our Basic Policy on Gender and Sexuality articulates the following stance:
“ … the university renounces discrimination on the basis of gender, gender identity, sexual orientation, etc. We respect individuals’ autonomy regarding gender and sexuality, eliminate obstacles to learning and working, and strive to create a safe and creative learning and work environment..”
法政大学 DEIセンター(2024)『法政大学ダイバーシティに関する学生、教職員のためのガイドライン』
Fausto-Sterling, Anne. (2002). The five sexes: Why male and female are not enough. In C. Williams & A. Stein, (Eds), Gender and sexuality (pp. 468-473). Oxford: Blackwell.
Hubbard, Ruth. (1990). The political nature of 'human nature'. In Deborah L. Rhode (Ed.), Theoretical perspectives on sexual difference (pp. 63-73). New Haven: Yale University Press.
Thomas, Antony (Director, Writer & Producer). (2005). Middle sexes: Redefining he and she. United States: Home Box Office.
Label X(編著)( 2016) 『Xジェンダーって何?—日本における多様な性のあり方—』 緑風出版
法政大学ダイバーシティ推進担当理事・副学長
グローバル教養学部教授