お知らせ

2023年度 春学期を振り返って(学部長挨拶)

  • 2023年08月08日
お知らせ

日本語

GIS生へ

春学期が終了しました。暑い日が続きますが、体調はいかがですか?水分補給などに気を配り、健康に十分気を付けてください。

さて、春学期を振り返ってみたいと思います。

まずは、大学がコロナの規制を緩和し、講義が対面形式に戻ったことで、キャンパスが以前のような活気に満ち溢れました。市ヶ谷キャンパス中央広場では学生たちが談笑し、リラックスした時間を過ごしている光景が目に映りました。市ヶ谷キャンパスの食堂やセブンイレブンではいつも長蛇の列ができています。GISの授業について言えば、対面形式の再開により、GIS独自の少人数によるアクティブラーニングがより効果的に実施できるようになりました。秋学期も予期せぬ事態がなければ、引き続き対面による講義を行う予定です。

講義形式は全面的に対面方式に戻りましたが、今学期、Chat GPT等の急速なAIの発展は、私たちの教育方法について再考する機会を与えました。AIの活用は様々な場面において、多くのメリットがある一方で、皆さん自らが自分の頭で考える機会やそれに伴う成長機会を奪ってしまうことになりかねません。引き続き、私たちは、皆さんの成長に寄与する教育とは何なのかを模索しながら、教育活動を行っていきたいと思います。

さて、GISはグローバルリーダー育成教育機関であり、皆さんには、グローバル基準の考え方、グローバルな知識・スキルを身につけていただきたい、と私は機会がある度に伝えてきました。それを具現化するため、4月から法政GISでは大学院出願サポートプログラム(GSAS)と産学連携組織であるGGLIを開始しましたGGLIのフェロー一覧GSASプログラムは学士を超えた学びに焦点を当てており、GGLIは日系グローバル企業や外資系企業への就職や起業を希望する学生に対応しています。GSASは既に春学期に2回開催され1回目2回目の様子、GGLIは秋学期から本格的に始まります。是非、参加し、卒業後のキャリアパスを考える際の一助としてください。

6月にはGIS主催によるオープンデー(オープンキャンパス)を開催しました。250人を超える参加者があり、多くの受験生と保護者からGISへの期待を感じましたオープンデーの様子)。そのイベントでは、来年度から総合型選抜の定員を増やし、A基準において英語能力に関する出願条件を撤廃すること、2024年度からは転編入制度を導入することを発表しました。これにより、来年度以降、より多様な学生が集まるGISを実現できることを期待しています。

また、7月には高校生とGISとの架け橋として、GISアンバサダー制度を導入しました。彼らの活動により、GIS生のキャンパスライフがより外部から分かるようになります。今後の活躍に期待したいと思います。

その他、春学期におけるGISの動きについては、ウェブサイト(https://www.hosei.ac.jp/gis/info/)をご覧頂ければと思います。

なお、春学期中、GISの教授陣は皆さんへの講義以外に、学会での研究発表や論文執筆、社会貢献に取り組んできました。詳細は各教員の学術データベースをご覧ください。これらの活動は、GISにおける教育の質的向上に寄与しています。

さて、私から皆さんへのメッセージです。

まずは1年生の皆さんへ。全講義が英語で行われる授業には慣れましたか?秋学期からは本格的にコンテンツコースの科目を受講することになりますね。1年生の時には、各学術分野の基礎的な用語や理論をしっかり習得しておいてください。GISでは学年が上がるにつれて、講義の難易度が増しますので、100レベルで習うことを疎かにすると、将来、ついていけなくなるかもしれません。また、積極的に講義を受け続ければ、実用的な英語力も向上することでしょう。頑張ってください。

次に、2年生の皆さんへ。学生生活に慣れ、そろそろインターンシップへの参加や3年生からのゼミ選びについて考え始める時期ですね。インターンシップは重要ですが、学業を疎かにしないようにしましょう。将来のことと学業、そしてプライベートのバランスを大切にし、充実した学生生活を送ってください。また、ゼミ選びは10月にオープンゼミがあります。各ゼミの雰囲気を感じる良い機会ですので、都合が良ければ是非参加してください。

3年生の皆さんへ。夏以降、就職活動が本格的に始まりますね。秋には選考が行われ、内定を出す企業もあります。3年生はこれまでのインターンシップ、就職活動、300レベルの科目の受講、ゼミ活動などで忙しい日々になるかもしれませんが、頑張ってください。応援していますよ。

最後に、4年生の皆さんへ。大学生として最後の学期になります。悔いのない学生生活を送るために、4年間の学びを振り返り、自己の成長と学びの積み重ねを感じてください。ゼミに所属している学生は、しっかりとゼミ論の執筆に取り組みましょう。また、将来の進路がまだ決まっていない場合は、ゼミの先生に相談するか、積極的にキャリアセンターを利用してください。

秋学期は9月20日(水)から始まります。休み中に何か質問や懸念事項等がありましたら、遠慮なく私かGIS事務室に連絡してください。それでは、充実した夏休みを。

最後に、皆さんの成長と成功を心から願っています。

GIS学部長 福岡賢昌

英語

Dear GIS students,

As the spring semester has come to an end, the days are getting hotter, so please make sure to stay hydrated and take good care of your health.

Now, I would like to take a moment to reflect on the spring semester.

First of all, with the easing of COVID-19 restrictions, our campus has regained its vibrant atmosphere as classes returned to in-person format. I have seen students chatting and relaxing at the central square, and the campus eateries and convenience store were regularly bustling with long queues. Regarding GIS classes, the resumption of in-person teaching has allowed for more effective implementation of our unique active learning approach, which thrives in small-group settings. Barring any unforeseen circumstances, we plan to continue with in-person lectures during the fall semester as well.

While we have fully returned to in-person lectures, this semester has provided us with an opportunity to reconsider our educational methods, given the rapid advancement of AI, including Chat GPT and other technologies. The use of AI offers numerous benefits in various contexts; however, it also raises concerns about potentially depriving you of opportunities to think critically and grow independently. As we move forward, we will continue to explore what truly contributes to your growth and development, and we remain committed to conducting educational activities that foster your intellectual and personal growth.

As GIS is a dedicated educational institution for cultivating global leaders, I have consistently emphasized the importance of fostering a global mindset and equipping you all with global knowledge and skills. To enact this vision, we have launched the Graduate School Application Support Program (GSAS) and GIS Global Leadership Initiative (GGLI) (check the list of GGLI fellows) as the Global Industry-Academia Cooperation Organization at Hosei GIS, starting from April. The GSAS program focuses on preparing students for advanced learning beyond the undergraduate level, while the GGLI caters to students aspiring to work for Japanese global companies or foreign enterprises, or those with entrepreneurial ambitions. GSAS has already been held twice during the spring semester (1st session, 2nd session), and the GGLI will kick off in full swing from the fall semester. I strongly encourage you to participate in these programs and consider them as valuable resources when planning your career path after graduation.

In June, we hosted an Open Day (Open Campus), and more than 250 participants, including prospective students and their parents, attended the event (see photos from the Open Day). At the event, we announced some important changes: from the next academic year, we will increase the capacity for comprehensive selection (総合型選抜) and eliminate English proficiency requirements for the A-standard applicants. Furthermore, starting in 2024, we will introduce a transfer admission system for high-level students in other programs and universities wishing to study at GIS. These adjustments aim to create a more diverse and inclusive GIS community in the coming years.

Additionally, in July, we introduced the GIS Ambassador program as a bridge between high school students and GIS. Through their activities, the campus life of GIS students will become more understandable from the outside. We look forward to their future contributions and achievements.

For more details on GIS activities during the spring semester, please visit our website (www.hosei.ac.jp/gis/info/).

During the spring semester, our faculty members have been actively engaged in various activities beyond teaching, including research presentations at academic conferences, writing papers, and contributing to society. For more information, please refer to each faculty member's academic database. These efforts significantly contribute to enhancing the quality of education at GIS.

Now, I would like to address each year with a specific message.

To all the first-year students:
Have you become accustomed to the classes conducted entirely in English? Starting from the fall semester, you will be enrolling in more content courses. During your freshman year, please make sure you firmly grasp the fundamental terminology and theories of each academic field. As you progress through the years at GIS, the lectures will become more challenging as you learn in greater depth, so neglecting what you covered at the 100 level may leave you struggling to follow and keep up. Furthermore, I hope you are adapting to our interactive learning format; actively participating in classes will also improve your practical English skills. Keep up the hard work and dedication.

Now, turning to our second-year students:
You have likely settled into the student life, and it is time to start considering internships and selecting seminars for your third year and fourth year. While internships are important, please do not neglect your academic responsibilities. Balance your future plans, academic pursuits, and personal life to lead a fulfilling student life. Also, in October, we will have open seminars where you can get a feel for each seminar's atmosphere. If your schedule allows, I encourage you all to attend.

For our third-year students:
After the summer, the jobhunting process will officially begin. Some companies will start their selection process in the fall, and there might be some early offers. This year, you will be busy with internships, job hunting, taking 300-level courses, and participating in seminars. It might be challenging, but I believe in your strength and determination. Your professors are always available to help.

Finally, to our fourth-year students:
This is your final semester as undergraduate students. Take this opportunity to reflect on the past four years of learning and appreciate your personal growth and accumulated academic knowledge. For those of you in seminars, make sure to put effort into writing your seminar papers. And for those who have not decided on their future path yet, do not hesitate to consult with your seminar professors or actively utilize the Career Center.

The fall semester begins on September 20th (Wednesday). If you have any questions or concerns during the break, please do not hesitate to contact me or the GIS office. Enjoy your well-deserved summer break.

Finally, I sincerely wish for each and every one of you to achieve growth and success.

Takamasa Fukuoka

Dean of GIS