お知らせ

GIS生のキャリア支援を目的としたGGLIの設置とGSASのプログラム化について/Regarding the establishment of GGLI for career support and the start of GSAS program for GIS students

  • 2023年04月17日
お知らせ

GIS生のキャリア支援を目的としたGGLIの設置とGSASのプログラム化について

法政大学GIS(グローバル教養学部)(以下GIS)は、2023年4月1日、主にGIS生を対象に、日系グローバル企業や外資系企業への就職希望者、起業希望者等を支援することを目的として、産業界等で活躍する人たち(フェロー)で構成する産学連携組織GGLI(GIS Global Leadership Initiativeを設置しました。フェローは、GIS生に対して講義・講演を行い、ワークショップ等に参加します。さらに、近年、増加傾向にある海外大学院進学希望者を支援するプログラムGSAS (Graduate School Application Support)を正式に開始したことをお知らせいたします。GISは今後、大学のキャリアセンターによる支援に加えて、GGLIGSASをGIS生へのキャリア支援の柱とします。

法政大学GISは2008年4月の設置以来、全講義英語によるリベラルアーツ教育を行い、国内外でリーダーとして活躍する人材を多く育成し輩出してきました。しかし、一方で、学部としてGIS生に対する卒業後のキャリア支援をどのように行うかは課題でした。なぜなら、GISには一定期間、海外で教育を受け、その国の考え方等に影響を受けた学生が多く在籍していることから、学生の人生観や職業観が多様であり、画一的なキャリア支援は困難だからです。例えば、一定数のGIS生は、いわゆる就職活動の波に乗り、人気のある日系大手企業を目指すというよりもむしろ、卒業後の長い人生の中で、いかに自分らしく生きることができるか、自身の人生を豊かにするにはどうしたら良いか、という考えを強く持っています。また、卒業後あるいは複数年の就業経験後に(海外)大学院への進学を希望する者もいます。実際、このような人生観や職業観、あるいは修士や博士を取得することが将来の成功に繋がるという考え方は、海外のリーダー層では標準的なものです。今回のGGLIの設立とGSASのプログラム化にはこのような背景があります。

世界は私たちが思う以上に急速に変化しています。世界人口は2022年11月に80億人を超えました。また、昨今のAIの技術発展は目を見張るものがあります。GISはこうした環境の変化に迅速かつ適切に対応できるよう学部体制を強固にしながら、これまで以上に「グローバル基準を身に付けたリーダー」をより多く、育成・輩出していきたいと思います。

法政大学 GIS(グローバル教養学部)学部長
福岡賢昌

 

Regarding the establishment of GGLI for career support and the start of GSAS program for GIS students:

On April 1st, 2023, GIS is pleased to announce that it has established a collaborative organization called GGLI (GIS Global Leadership Initiative) composed of highly experienced business professionals (fellows) to support GIS students. The fellows are drawn from a wide range of business sectors and will be involved in lectures, workshops, etc. to give students practical insights into various issues relating to business and society. This will greatly improve the future prospects of GIS students, especially those who aspire to work for Japanese global companies or foreign companies, as well as those interested in entrepreneurship. Furthermore, we would like to announce that we have officially launched the GSAS (Graduate School Application Support) program designed to support GIS students who wish to continue to study at overseas graduate school, as the number of our high-flying students has been on the rise in recent years. In addition to the career support provided by the university's career center, GIS will make GGLI and GSAS the main pillars of career support for GIS students. 

Since its establishment in April 2008, GIS has provided a liberal arts education entirely in English and has produced many leaders who are active domestically and internationally. However, how we provide career support for GIS students as a faculty was a challenge. This is because GIS has many students who have spent a certain period of time living abroad and have been influenced by the thinking of their host country, resulting in diverse perspectives on life and occupations. As a result, providing standardized career support has been difficult. For example, a certain number of GIS students are more interested in living their lives in a way that is true to themselves and enriching their own lives, rather than simply working for famous Japanese corporations via the traditional job-hunting process in Japan. Additionally, some students wish to continue to study at overseas graduate school right after their graduation, while others follow this path after several years working experience. We respect this diverse approach to work and study among our students, particularly the appreciation that obtaining a master's or doctorate degree is essential for future success, as such views are commonly held among global leaders. The establishment of GGLI and the launch of GSAS are rooted in these backgrounds.

The world is changing more rapidly than we think. The global population exceeded 8 billion in November 2022, and recent advances in AI technology have been remarkable. GIS aims to build a more solid system to respond quickly and appropriately to such environmental changes, and to produce and cultivate even more "leaders who have acquired global standards."

Takamasa FUKUOKA, Dean of GIS