情報通信技術の発達により,クラウドベースでの映像配信サービスを容易に提供できるようになりました.米国ではこれまでのオープンソースプロジェクトでの成果を利用し,有力大学が独自開発した教育情報システムを周辺大学や世界に提供するプロジェクトが盛んです.本カンファレンスでは,edXやMatterhorn などの米国の映像配信をベースとした教育情報システムの事例を中心に最新情報を提供します.
9:45- 10:00 | 開会挨拶 法政大学常務理事 福田好朗 |
---|---|
10:00 – 11:30 |
招待講演【同時通訳】 Abstract The evolution of educational technologies are causing a dramatic shift in the landscape of higher education. The students of tomorrow will arrive at our institutions with expectations for personalized educational experiences that were unthinkable just 10-15 years ago. This presentation will focus on the organizations, services, systems, and tools being developed at UC Berkeley to empower our community to effectively create and share academic content with UC Berkeley students and beyond. Benjamin Hubbard is the Manager of Production Services group within Educational Technology Services at the University of California, Berkeley and has served as a leader in Higher Education Audio/Visual & IT support for over 8 years. The Production Services group supports the effective integration and use of classroom technologies, automated lecture capture, instructional media production, Audio/Visual services for campus events. Benjamin oversees UC Berkeley’s official presence on YouTube and iTunes U and recently served as Interim Associate Chief Information Officer for Academic Engagement and Interim Director of Educational Technology Services.
|
“Introduction and Latest Development of Matterhorn/opencast and Grizzly Peak project” Oliver Heyer, Educational Technology Services, UC Berkeley
Abstract The MOOC phenomenon, combined with ever increasing financial pressures on American colleges and universities, is swiftly bringing educational technology into the highest levels of strategic decision making on campuses across the United States. The University of California, Berkeley, with the support of its executive leadership has itself made a commitment to the EdX platform and program for delivering open courses at a massive scale. At the same time, the campus is in the midst of transitioning its learning management and enterprise media capture systems to next generation products. The potential interplay between a highly publicized MOOC platform and “traditional” educational technologies presents a unique set of new operational, tactical, and strategic challenges and opportunities for UC Berkeley. Oliver Heyer is currently the Manager of the Learning Systems Group within Educational Technology Services at the University of California, Berkeley. He has nearly 10 years’ experience as a leader in Higher Education software development and implementation, focussing on enterprise open source technologies.
|
|
11:30 – 11:40 | 休憩 |
11:40 – 12:25 |
招待講演 放送大学におけるICTを利用した教育について概要を述べる。特にラジオ放送されている150以上の科目のすべてと、テレビ放送されている160以上の科目の半分強が、現在インターネット経由で視聴できるようになっているが、こうしたネット配信を中心に、どのようなところに問題があるのかといった経験について詳細を説明する。その他のネット利用の試みについても紹介を行う。 |
12:25 – 13:55 | 昼食 |
13:55 – 15:20 | 特別講演 東京大学の現状 東京大学大学教育研究センター 重田勝介 |
熊本大学の現状 熊本大学総合情報基盤センター 永井孝幸 | |
早稲田大学eスクール10年間の歩み 早稲田大学人間科学学術院 西村昭治 学部の再編に伴い、2003年4月に日本初の専らインターネットを活用したeラーニングのみの学修で学士号取得可能な通信教育課程として早稲田大学人間科学部eスクールはスタートした。その後、毎年150名ほどの入学者があり、卒業生も累計約700名に達した。学生の平均年齢は40才前後であり、海外からも毎年数名入学者がいる。入学者に対する卒業率はおよそ60%である。このeスクールの10年に及ぶ歩みを紹介する。 |
|
15:20 – 15:30 | 休憩 |
15:30 – 16:25 | 特別講演 “Reports on Effective Uses of the Video Enhanced Course, Case One: an undergraduate course at Kansai University & Case Two: a graduate course at Kio University 山本敏幸(関西大学)、金子章道(畿央大学)、冬木正彦(関西大学)、田上正範(IT教育研究所)
Abstract This presentation is to report two effective cases of video enhanced courses at Kansai University as well as at Kio University. |
BBT(ビジネス・ブレークスルー)大学の現状 BBT大学副学長 伊藤泰史 | |
16:25 – 16:35 | 休憩 |
16:35 – 17:30 |
事例研究 |
eポートフォリオ独自開発事例 児玉靖司、宮崎誠、寺脇由紀(法政大学)、鎌田敏之(愛知教育大学) |
|
17:30 – 17:40 | 閉会挨拶 政大学情報メディア教育研究センター所長 八名 和夫 |
18:00 – 20:00 | 情報交換会(会費制 3,000円) スタッフクラブ(市ケ谷キャンパス ボアソナード・タワー25階) |
問合先:情報メディア教育研究センター事務局 Mail: media@ml.hosei.ac.jp